Baner zdjęciowy Baner zdjęciowy Baner zdjęciowy Baner zdjęciowy
Prześlij odnośnik znajomemu Drukuj stronę Zapisz w formacie PDF

Powiadom znajomego o artykule





Dolnoślązacy pytają o pracę i sprawdzają swoje kompetencje

Blisko 8 tysięcy Dolnoślązaków tylko w pierwszym półroczu 2017 r. skorzystało z poradnictwa i informacji zawodowej Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy (CIPKZ). Tak wynika z podsumowania sześciu miesięcy pracy w 2017 r. czterech Centrów Kariery we Wrocławiu, Wałbrzychu, Jeleniej Górze i Legnicy.

 

Centra Kariery to nasze jednostki, które specjalizują się w pomocy w znalezieniu nowych kompetencji. Badają predyspozycje zawodowe, przygotowują do rozmów z przyszłym pracodawcą, pomagają w konstruowaniu dokumentów aplikacyjnych. Słowem służą pomocą Dolnoślązakom w poruszaniu się po rynku pracy. Ta pomoc jest bezpłatna i udzielana nie tylko na miejscu, ale też drogą elektroniczną oraz za pomocą komunikatorów i mediów społecznościowych – mówi Ewa Grzebieniak, dyrektor Dolnośląskiego Wojewódzkiego Urzędu Pracy i dodaje. – Obserwujemy nową tendencję. Coraz więcej odwiedzających nas osób, to chętni do zmiany swojego obecnego miejsca pracy. To osoby, które pracują i oczekują kompleksowej porady. Odnotowujemy również większe zainteresowanie ze strony obywateli Ukrainy, którzy przyjechali na Dolny Śląsk za pracą.

 

Od stycznia do czerwca 2017 r. dokładnie 7 .796 osób skorzystało m. in. z porad indywidualnych, spotkań grupowych, a także pomocy w indywidualnym rozwoju zawodowym pracowników – to forma usługi, z której korzystają pracodawcy. Najwięcej porad udzielono w Centrum Kariery w Wałbrzychu – dla 2.749 osób. W Legnicy – 1.955 osób, w Jeleniej Górze – 1.884 osób, a we Wrocławiu - 1.208 osób.

 

Dokładnie 189 osób skorzystało z tzw. poradnictwa na odległość, to pomoc udzielana zainteresowanym drogą telefoniczną, elektroniczną lub też poprzez komunikatory i media społecznościowe. Tendencja jest taka, że najwięcej tego typu porad udzielanych jest we Wrocławiu, pozostałe centra częściej odwiedzane są w sposób tradycyjny.

 

Poszukujący pracy coraz częściej dokładnie wiedzą, czego oczekują. A jest to np. pomoc w opracowania kilku wzorów CV, badanie predyspozycji zawodowych. Chcą rozmawiać o możliwych kierunkach przekwalifikowania, bezpłatnych szkoleniach, czy też potrzebują pomocy w przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej. W takich sytuacjach do symulacji wykorzystujemy kamerę. Większość osób – w późniejszym etapie – kontaktuje się z nami drogą elektroniczną. Ten kontakt trwa aż do momentu podjęcia pracy – wylicza Lilla Jaroń, wicedyrektor DWUP.

 

Doradcy z CIPKZ zwracają uwagę na większe zainteresowanie młodych ludzi założeniem własnej działalności gospodarczej – małej firmy, ale też spółek. Chcą skorzystać z bezzwrotnych dotacji, a także pożyczek przeznaczonych na ten cel.

 

Z uwagi na niedobory pracowników otwierają się również perspektywy na zatrudnienie dla osób z niepełnosprawnościami. Pracodawcy są bardziej skłonni zatrudniać te osoby, które do tej pory szczególnie były zagrożone ryzykiem wykluczenia społecznego i zawodowego. To dobra tendencja, ponieważ osoby, które doświadczają niepełnosprawności zarówno na tle fizycznym jak i psychicznym, to również wartościowi pracownicy – dodaje wicedyrektor Jaroń.

 

Doradcy Centrum Kariery obserwują również zmiany w postawach zarówno pracodawców, jak i pracowników wobec tradycyjnego podziału zawodów na tzw. „męskie” i „damskie”. Widać coraz większą gotowość pracodawców do zatrudniania kobiet w zawodach takich jak kierowca, operator maszyn czy informatyk oraz zainteresowanie kobiet tego typu ofertami pracy.

 

Więcej informacji o bezpłatnej pomocy można znaleźć na www.ciipkz.dwup.pl.

Wykonanie: itp.wroc.pl Strony internetowe Wrocław